Jak napisać CV, w którym zakocha się robot? AI w procesie rekrutacji

Kategorie artykułu: News

 

Sztuczna inteligencja coraz częściej pojawia się w naszym codziennym życiu. Stosujemy ją głównie do wyszukiwania, analizy i tworzenia informacji. W firmach wielokrotnie zastępuje ludzi poprzez automatyzację procesów. AI dociera również do procesów rekrutacyjnych. Dlatego też warto wiedzieć, jak napisać CV, w którym zakocha się robot?

 

 

Czym jest sztuczna inteligencja?

Sztuczna inteligencja (AI) to technologia, która pozwala komputerom myśleć i uczyć się jak ludzie. Używa specjalnych programów, aby analizować dane, rozpoznawać wzorce i podejmować decyzje. Dzięki AI, maszyny mogą rozumieć język, rozpoznawać obrazy i nawet grać w gry lepiej niż ludzie. Na przykład, asystenci głosowi jak Siri czy Alexa korzystają z AI, aby odpowiadać na nasze pytania. Sztuczna inteligencja pomaga również lekarzom diagnozować choroby i sprawia, że samochody mogą jeździć bez kierowców.

Sztuczna inteligencja w rekrutacji

Na wstępie warto podkreślić, że sztuczna inteligencja nie zastępuje rekruterów w ich codziennej pracy. Stanowi natomiast narzędzie, które ułatwia im codzienne zadania. Specjaliści ds. pozyskiwania pracowników mogą wykorzystywać AI do:

  • Tworzenia kreatywnych ogłoszeń – kandydaci często doceniają bardziej opisowe przedstawienie firmy, niż tylko suche fakty. Sztuczna inteligencja pomaga rekruterom w nieszablonowym przedstawieniu organizacji oraz stanowiska pracy, często oddając jej charakter.
  • Automatyczne przetwarzanie CV – AI może analizować i sortować zgłoszenia kandydatów na podstawie wymaganego doświadczenia, wykształcenia oraz posiadanych kompetencji.
  • Analiza dopasowania kandydata – poza CV, sztuczna inteligencja może przeanalizować także nasze profile w mediach społecznościowych oraz wyniki testów kwalifikacyjnych i zadań rekrutacyjnych.
  • Chatboty rekrutacyjne – chaty oparte na sztucznej inteligencji mogą odpowiadać na pytania kandydatów, prowadzić wstępne rozmowy rekrutacyjne oraz zbierać podstawowe informacje.
  • Analiza emocji na rozmowie kwalifikacyjnej – AI podczas rozmowy może oceniać emocje kandydatów poprzez ton głosu, mowę ciała, czy mimikę, co może stanowić odniesienie do określenia predyspozycji kandydata.
  • Prognozowanie sukcesu zawodowego – na podstawie danych z poprzednich rekrutacji, AI może określić prognozowaną ścieżkę kariery i rozwoju kandydata w firmie.

CV pod sztuczną inteligencję

Tworząc CV warto jest dopasowywać je do konkretnego stanowiska, na które odbywa się rekrutacja. Jednak, na co warto zwrócić uwagę, by „rozkochać w sobie robota”?

  1. Zwróć uwagę na słowa kluczowe – czytając ogłoszenie poświęć chwilę na wynotowanie konkretnych umiejętności, które są wymagane na danym stanowisku. Jeśli posiadasz te kompetencje, a zabrakło ich w Twoim CV, koniecznie uzupełnij te braki.
  2. Użyj prostego formatowania – dodatkowe grafiki i skomplikowane tabele, mogą utrudnić analizę CV poprzez AI. Postaraj się, aby Twój życiorys nie zawierał zbędnych ilustracji.
  3. Używaj nagłówków – tak samo, jak w przypadku analizy życiorysu przez rekrutera, warto zachować podział na konkretne sekcje, takie jak: doświadczenie, wykształcenie, umiejętności, kursy, itd.
  4. Aktualność i poprawność – sprawdź, czy Twoje dane kontaktowe i informacje zawarte w CV są poprawne i czytelne. To bardzo ważne przy tworzeniu bazy kandydatów.
  5. Zgodność z opisem stanowiska – sztuczna inteligencja podczas procesu rekrutacji analizuje przede wszystkim, czy Twoje CV jest zgodne z kwalifikacjami, które są wymagane na konkretnym stanowisku.
  6. Unikaj skrótów i żargonu – skróty i język specjalistyczny może być niezrozumiany przez AI.
  7. Pamiętaj o klauzuli o przetwarzaniu danych osobowych – tekst ten jest niezbędny do dalszego procesu rekrutacyjnego, a sztuczna inteligencja może bardzo szybko wyłapać takie braki.

CV nie tylko dla robota

Pamiętaj, że nigdy nie wiesz, czy dane ogłoszenie jest objęte analizą przez sztuczną inteligencję. Niezależnie od powyższych punktów zadbaj również o to, by Twój życiorys był przyjazny także dla „żywego człowieka”. W tym przypadku zwróć szczególną uwagę na estetykę CV. Zadbaj o to, by Twoje zdjęcie było czytelne i profesjonalne, a wygląd dokumentu nie pozostawiał wątpliwości, co do Twojego zaangażowania.

Artykuł przygotowała Magdalena Cerecka i czatGPT