Nowe Twarze, Nowe Wartości: Zrozumienie Pokoleń na Rynku Pracy

Kategorie artykułu: News

 

Współczesny rynek pracy jest budowany przez 4 zróżnicowane pokolenia, z których każde niesie za sobą unikalne  wartości i  nastawienie do pracy. W tym artykule przyjrzymy się charakterystyce każdej grupy wiekowej oraz dowiemy się, co motywuje je do podjęcia zatrudnienia. Zrozumienie tych różnic pomoże skutecznie dopasować oferty pracy i strategie rekrutacyjne, tworząc harmonijne zespoły i odnosząc sukces w środowisku zawodowym.

 

 

Pokolenia na rynku pracy

Aktualnie na rynku pracy znajdują się 4 pokolenia:

  • Baby Boomers (pokolenie powojnenne) – są to osoby urodzone między 1946, a 1964 rokiem. Charakteryzuje ich posiadanie silnych zasad, lojalność oraz oddanie pracy zawodowej. Mają z reguły tradycyjne podejście do pracodawcy i miejsca zatrudnienia.
  • Pokolenie X – to osoby urodzone w latach 1965 – 1980. To pokolenie ceni sobie niezależność oraz równowagę między życiem zawodowym, a pracą.
  • Millenialsi (pokolenie Y) – to osoby urodzone w latach 1981 – 1996. Jest to grupa, która dortastała w okresie szybkiego rozwoju technologicznego (internet, usługi cyfrowe). Z zasady są kreatywni, nowocześni i zorientowani na równowagę między pracą, a życiem zawodowym.
  • Pokolenie Z – urodzeni w latach 1997 – 2009. Jest to pokolenie dorastające w zaawansowanej erze internetu oraz mediów społecznościowych. Są nastawieni bardzo technologicznie i wielozadaniowo.

Najmłodszą grupą, która karierę zawodową ma dopiero przed sobą jest pokolenie Alpha, które urodziło się po 2010 roku.

Jak rekrutować konkretne pokolenie?

Każde z pokoleń charakteryzuje się innymi wartościami i nastawieniem do pracy. W związku z tym każde wymaga nieco innego podejścia rekrutera i pracodawcy, który chce pozyskać konkretny typ pracownika.

Poniżej przedstawiamy charakterystykę pokoleń oraz cechy stanowiska, które zachęcają konkretną grupę wiekową do podjęcia zatrudnienia.

Warto pamiętać, że powyższa charakterystyka jest uogólniona i mogą występować wyjątki w wartościach oraz podejściu do pracy uzależnione od dodatkowych czynników.

Dlaczego łączyć pokolenia?

Budowanie zespołów opartych na różnorodnych grupach wiekowych niesie za sobą wiele korzyści m.in.:

  • Różnorodne perspektywy – lepsze zrozumienie klientów, bardziej złożone doświadczenia;
  • Łącznie nowoczesnych trendów z doświadczenie i sprawdzonymi rozwiązaniami;
  • Różny poziom uczenia się;
  • Wzrost retencji pracowników;
  • Pozytywny wizerunek firmy.

Warto jednak pamiętać, że takie zespoły to również ryzyko konfliktów związanych z różnym sposobem komunikowania się, wyznawanymi wartościami i nastawieniem do pracy. Tym samym rolą pracodawcy jest przygotowanie stanowisk uwzględniających potrzeby przedstawicieli różnych pokoleń.

Artykuł przygotowała Magdalena Cerecka