Praca w Niemczech? Świetnie, ale wpierw rejestracja auta!
Przed tobą kolejne wyzwanie w życiu, którym ma być długoterminowa praca u naszych zachodnich sąsiadów. Krok po kroku realizujesz wszelkie zamierzenia związane z organizacją wyjazdu. Wyczekanego, pełnego emocji dnia wsiadasz w końcu w samochód i rozpoczynasz podróż do miejsca docelowego. Moment. Zróbmy krótką przerwę w tej skądinąd sympatycznej historii. Jesteś pewny, że o niczym nie zapomniałeś? Tak, tak, nie obejdzie się bez rejestracji auta!
Kwestię przerejestrowania samochodu w Niemczech regulują dwa przepisy, czyli niemieckie Prawo Podatkowe (Steuerrecht) oraz Prawo Rejestracji (Zulassungsrecht). Samochody zarejestrowane poza granicami tego kraju mogą tymczasowo uczestniczyć w ruchu drogowym, jeżeli osoby je użytkujące nie mają tam stałego miejsca pobytu. Co to w zasadzie oznacza? Jeżeli jedynie odwiedzasz bliskich, jesteś przejazdem czy udajesz się na koncert, to nie musisz nic robić. Jeśli jednak trafiłeś do Niemiec, gdyż zamierzasz podjąć pracę i zostać w tymże kraju co najmniej rok, to masz obowiązek dostosować się do panujących uwarunkowań prawnych. Nieprzerejestrowanie pojazdu grozi dotkliwymi karami, więc nie polecamy kusić losu.
Jeśli planujesz stały pobyt, obowiązek przerejestrowania pojazdu jest koniecznością. Od czego powinieneś zacząć? Na początku wykup niemieckie ubezpieczenie. Obowiązkowe jest ubezpieczenie OC (Kfz-Haftpflichtversicherung), a jeśli uznasz, że to za mało, to możesz dokupić również AC, czyli Vollkaskoversicherung. Co istotne, możesz tego dokonać zarówno osobiście, jak i przez telefon oraz Internet. Możliwość uniknięcia osobistego kontaktu jest w czasach zdominowanych przez koronawirusa szczególnie cenne. Na pewno jednak nie wolno zapomnieć o dodatkowym kontakcie z towarzystwem ubezpieczeniowym, w celu nadania numeru ubezpieczenia eVB-Nummer (składa się z 7 cyfr i liter). Czas oczekiwania nie jest długi. W ciągu 24 godzin powinieneś otrzymać wymagane dane.
Kolejno, twoim zadaniem będzie teraz skompletowanie dokumentów wymaganych do rejestracji. Będziesz potrzebował świadectwa rejestracji w dwóch częściach (Zulassungsbescheinigung Teil 1 i 2), dokument tożsamości, potwierdzenie meldunku w Niemczech, numer ubezpieczenia (eVB-Nummer), Europejski Certyfikat Zgodności (COC), zaświadczenie z TÜV o przejściu kontroli technicznej (w zależności od regionu, w którym ją zrealizujesz, powinna kosztować około 80-120 euro), zaświadczenie z Abgasuntersuchung o odbyciu badania emisji spalin, dotychczasowe tablice rejestracyjne, a także upoważnienie do pobrania z konta bankowego należności za podatek drogowy. W przypadku samochodów osobowych przy obliczaniu jego wysokości brane są pod uwagę pojemność silnika i jego rodzaj, a także klasa emisji spalin. Natomiast w przypadku samochodów zarejestrowanych w Polsce ważna będzie również długość okresu użytkowania w Niemczech. Jeśli przebywasz u naszych zachodnich sąsiadów tymczasowo, to jesteś zwolniony z płacenia niemieckiego podatku drogowego przez okres do 12 miesięcy. Co jednak równie istotne, gdy przebywasz na tym terenie 183 dni w roku lub dłużej, to zgodnie z prawem właśnie tu znajduje się twój ośrodek interesów życiowych i tutaj musisz uiścić stosowny podatek. Ten ostatni wymieniony dokument wypełnia się dopiero w wydziale komunikacji, do którego musisz skierować swoje kroki.
Do wspomnianego Kfz-Zulassungsstelle przyjdź z wyżej wymienionymi dokumentami. Nie wiesz, gdzie znajduje się jednostka najbliższa twojemu zamieszkaniu? Służymy pomocą. Możesz sprawdzić to tutaj – http://www.strassenverkehrsamt.de/kfz-zulassungsstelle. Formalności nie potrwają długo. To przede wszystkim weryfikacja poprawności pism, a także nadanie nowego numeru rejestracyjnego. Co oczywiste, będzie się to wiązało z unieważnieniem wcześniejszych tablic. W Wydziale dostaniesz stosowne potwierdzenie wykonanego działania. Rejestracja samochodu to koszt około 30-60 euro. Wybranie własnego numeru powinno zamknąć się w kwocie 15 euro. Tutaj z pomocą może przyjść ci Internet, gdyż część niemieckich urzędów oferuje rezerwację wybranych numerów rejestracyjnych on-line. Jeśli zdecydujesz się na to, wydrukuj zaświadczenie i zabierz je do rejestracji pojazdu.
Od tego momentu wszystko już maksymalnie przyspieszy! Udaj się do sklepu z tablicami rejestracyjnymi (Schildergeschäft), które zazwyczaj są umiejscowione przy każdej siedzibie danego Wydziału. Okaż tam swój nowy numer i kup wymagane tablice. Nie zapłacisz więcej niż 30-40 euro. Następnie ponownie udaj się do Kfz-Zulassungsstelle, aby zamieścili na tablicach plakietki z TÜV oraz Abgasuntersuchung. Finito, czas zacząć przygodę z niemieckimi drogami!
Inaczej jest w przypadku osób, które mieszkają w Polsce, ale pracują w Niemczech, np. w przygranicznych miejscowościach. Wtedy samochód podlega rejestracji i opłatom w rodzimym kraju. Jest jeszcze jedna kwestia, która z twojej perspektywy może być interesująca. Od 1 października ubiegłego roku można zarejestrować swoje pojazdy on-line. Musisz jednak legitymować się e-dowodem z warstwą elektroniczną. Potrzebny jest także czytnik albo smartfon z chipem NFC, służący do bezprzewodowej transmisji danych. Rejestracji i przerejestrowaniu podlegają jednak jedynie samochody dopuszczone do ruchu po 1 stycznia 2015 roku.
Wyrejestrowanie samochodu w Niemczech również odbywa się w Kfz-Zulassungsstelle. Musisz zabrać ze sobą Zulassungsbescheinigung Teil 1 i Teil 2, tablice rejestracyjne pojazdu, który ma zostać wyrejestrowany, a także dowód tożsamości. Po weryfikacji danych urząd wyda ci zaświadczenie potwierdzające oraz poinformuje ubezpieczalnię o wyrejestrowaniu pojazdu.
Bezpiecznej drogi!
Artykuł przygotowany przez: