Umiejętności w CV – jak je opisać?
CV jest jednym z najpopularniejszych dokumentów rekrutacyjnych. Z pewnością każdy z nas przynajmniej raz tworzył swój życiorys. O ile temat doświadczenia zawodowego, czy wykształcenia nie przywodzi większych trudności, tak wiele osób zastanawia się, co warto wpisać w umiejętnościach. Z poniższego poradnika dowiesz się, jakie kompetencje warto dodać do życiorysu.
Umiejętności twarde
Kompetencjami twardymi określamy umiejętności, które są wyuczone i nie wynikają z naszych wewnętrzny cech charakteru, czy też aspektów społecznych. Do umiejętności tych zaliczymy:
- Prawo jazdy,
- Obsługa kasy fiskalnej,
- Znajomość języka,
- Obsługa komputera,
- Umiejętności zawodowe (np. spawanie, umiejętność obróbki grafiki).
Języki
Znajomość języków obcych jest jedną z najważniejszych umiejętności, które powinny znaleźć się w CV. Najlepiej jest ją określić poprzez oznaczenie literowe, gdzie: A1 to początkujący, A2 – podstawowy, B1 – średnio zaawansowany, B2 – ponad średnio zaawansowany, C1 – zaawansowany, C2 – biegły.
Można stosować również określenia opisowe, takie jak: podstawowy, dobry, komunikatywny, zaawansowany. Warto jedna pamiętać, że jeśli jednym z wymogów na dane stanowisko będzie konkretna znajomość języka nie warto koloryzować w sprawie naszych kompetencji. Pracodawca z pewnością sprawdzi nasze umiejętności językowe.
Obsługa komputera
Umiejętność obsługi komputera jest jedną z najistotniejszych kompetencji w przypadku pracy biurowej, lecz nie tylko. Podstawy wymagane są obecnie również w przypadku sprzedawców, czy magazynierów. Umieszczając w CV informacje odnośnie naszych kompetencji informatycznych, warto w nich zawrzeć znajomość podstawowych programów biurowych MS Office (Word, Excel, Power Point), znajomość social mediów (jeśli stanowisko tego wymaga), programy specjalistyczne (np. Java, pakiet Adobe).
Umiejętności miękkie
W ostatnim czasie, coraz więcej słyszymy o istotności kompetencji miękkich. Jednak czym są i które spośród nich warto umieścić w życiorysie?
Umiejętności miękkie pozwalają na lepsze działanie w pracy. Dla przykładu dla stanowiska sprzedawcy poza umiejętnością obsługi kasy fiskalnej kluczowe mogą być kompetencje komunikacyjne, umiejętność działania w sytuacjach stresujących oraz pod presją czasu.
Życiorys powinien być dostosowany do stanowiska, na które aplikujemy. Analizując ogłoszenie pracodawcy, możemy umieścić w naszym CV kompetencje takie, jak:
- działanie w obliczu stresu;
- praca pod presją czasu;
- wysoka komunikatywność i otwartość;
- elastyczność;
- umiejętności analityczne;
- innowacyjność i kreatywność;
- gotowość do nauki i nastawienie na rozwój;
- motywowanie innych;
- pozytywne nastawienie;
- wysoka kultura osobista;
- zdolności przywódcze;
- szybka adaptacja do nowych warunków;
- samodzielność i umiejętność zarządzania czasem pracy;
- negocjacje;
- nastawienie na realizację celów;
- zarządzanie zespołem;
- zaangażowanie;
- inicjatywa;
- empatia.
Jakie umiejętności wpisać?
Wpisując kompetencje w CV, powinniśmy wziąć pod uwagę 3 czynniki:
- Realne umiejętności – jest to szczególnie ważne, gdyż rekruter może bardzo szybko zweryfikować naszą prawdomówność. Podając dane kompetencje, pamiętajmy, że może być tak, że pracodawca będzie wymagał od nas konkretnych przykładów.
- Ogłoszenie rekrutacyjne – z pewnością każdy z nas posiada szereg umiejętności, jednak postarajmy się, by w CV zawrzeć tylko te, które są najistotniejsze na danym stanowisku i zgodne z wymaganiami pracodawcy.
- Zachowanie czytelności – najlepiej, by rubryka zawierająca umiejętności uwzględniała wypunktowanie, a także w razie możliwości poziom kompetencji (rodzaj prawa jazdy, znajomość danego programu, czy języka).
Artykuł przygotowała Magdalena Cerecka