Bezpieczna praca za granicą – na co zwrócić uwagę

Kategorie artykułu: News

 

Wyjazd za granicę do pracy to nadal bardzo popularny sposób zarobku. Poza poprawą sytuacji materialnej możemy podszkolić język czy sprawdzić się w nowych warunkach. Jednak musimy pamiętać, że taki wyjazd może nieść za sobą wiele niebezpieczeństw. Nieuczciwi pracodawcy, praca ponad siły, niskie wynagrodzenie, czy bardzo słabe warunki mieszkaniowe, to tylko kilka przykładów. Jak się przed tym ustrzec? Na to pytanie odpowiemy w kilku punktach.

Podpisać, Zatrzymać, Ostrzeżenie

1. Pracodawca

Zanim zaaplikujesz na atrakcyjną ofertę, sprawdź przyszłego pracodawcę. Zacznij od tego, czy taka firma w ogóle istnieje. Aktywnie działająca firma to podstawa bezpiecznego wyjazdu. Każdą firmę można zweryfikować, wpisując dane w CEIDG lub KRS. Jeśli firma, do której chcesz złożyć CV, należy do UE, możesz ją sprawdzić TUTAJ. Jeśli chcesz wyjechać przez agencję pracy, sprawdź, czy posiada ona wpis do KRAZ. Warto tu jeszcze zaznaczyć, że agencja pracy nie może pobierać od Ciebie żadnych opłat za znalezienie zatrudnienia.
Sprawdź również, czy firma posiada stronę internetową, na której znajdują się wszystkie podstawowe informacje – adres, telefon do kontaktu i mail.

2. Umowa

Przed wyjazdem musisz mieć podpisaną przez obie strony umowę. Rzetelny pracodawcy nie będzie Cię namawiał do podpisania dokumentów dopiero „na miejscu”. Umowa powinna zawierać:

  • dane pracodawcy
  • wynagrodzenie
  • wymiar czasu pracy
  • okres, na jaki zawierana jest umowa.

Przed podpisaniem dobrze wczytaj się w każdy zapis, czy jest on zgodny z warunkami, na jakie umawiałeś się z wybranym pracodawcą. Jeśli zdecydowałeś się na pracę bezpośrednio w firmie zagranicznej, umowa zawierana jest w języku obowiązującym w danym kraju i na zasadach podlegających tamtejszemu prawu. Warto więc poznać swoje prawa przed podpisaniem umowy: wymiar czasu pracy, liczba dni urlopowych, czy zasady udzielania np. urlopu macierzyńskiego.

3. Dokumenty

Jeśli chcesz podjąć zatrudnienie w kraju należącym do Unii Europejskiej, nie potrzebujesz specjalnych pozwoleń na pracę. Wystarczy, że będziesz miał przy sobie: aktualny paszport lub dowód osobisty, podpisaną przez obie strony umowę, dokumenty potwierdzające kwalifikacje (najlepiej przetłumaczone na język kraju, do którego się wybierasz). Ważne jest również posiadanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego. Wiele agencji pracy pomaga w wyrobieniu tego dokumentu. Jeśli nie, musisz zadbać o to sam. Tutaj znajdziesz wszystkie potrzebne informacje – zakres leczenia, jak uzyskać, jakich dokumentów potrzebujesz i ile jest ważne. Wyrobienie EKUZ jest bezpłatne.
Jeśli chcesz podjąć zatrudnienie poza Unią Europejską, np. w Wielkiej Brytanii, TUTAJ znajdziesz wszystkie informacje o dokumentach, jakich będziesz potrzebował, aby legalnie i bezpiecznie wyjechać.

4. Zanim wyjedziesz

Przed wyjazdem uporządkuj swoje sprawy w Polsce. Pozostaw swoim bliskim notarialnie potwierdzony akt upoważniający do reprezentowania Twoich interesów (np. w bankach, urzędach czy chociażby spółdzielni mieszkaniowej). Dodatkowo zostaw zaufanej osobie kopię swojego dowodu osobistego, wizy i pozwolenia na pracę (jeśli są potrzebne). Poinformuj, gdzie będziesz pracować, gdzie mieszkać, a także zostaw numer telefonu kontaktowego. W przypadku wyjazdów przez agencję pracy zostaw bliskim dane kontaktowe do swojego koordynatora.

Opisane wyżej punkty to podstawy do bezpiecznego wyjazdu za granicę. Jeśli będąc na miejscu, coś Cię zaniepokoi zawsze możesz skontaktować się z odpowiednimi instytucjami, takimi jak: lokalna policja, inspekcja pracy, czy konsul. Napisaliśmy również kilka artykułów, z którymi warto się zapoznać – TUTAJ znajdziesz informacje gdzie zgłosić naruszenia prawa pracy, natomiast TUTAJ – do kogo możesz się zgłosić, kiedy trafiłeś na nieuczciwego pracodawcę. Przeczytaj je i zapisz sobie dane kontaktowe, które mogą przydać Ci się w razie naruszenia Twoich praw.

Artykuł przygotowała Karolina Gębarowska