Jak zachować równowagę między życiem osobistym a pracą?
Część z nas uważa, że nie da się oddzielić życia osobistego od obowiązków zawodowych i należy je umiejętnie ze sobą połączyć. Inni za wszelką cenę starają się oddzielać grubą kreską czas poświęcany pracy, a momenty dla rodziny, przyjaciół czy swojego hobby. Bez względu na to, jak postrzegamy ideę work-life balance, ważne jest, aby praca i związane z nią obowiązki nie były całym naszym życiem.
Na czym polega idea work-life balance?
Koncepcja work-life balance (WLB) została zapoczątkowana w Wielkiej Brytanii na przełomie lat 70 i 80 XX wieku. Była ona odpowiedzią na szybko rozwijającą się gospodarkę, rozwój dużych organizacji i coraz większe zaangażowanie pracowników. Pracowano coraz więcej i dłużej, co wcale nie przekładało się na wyniki w firmach. Pracownicy, pracując w ponadstandardowych godzinach, stawali się coraz mniej zaangażowani. Zaczęto domagać się oddzielenia pracy od życia prywatnego.
Work-life balance jest więc stanem, w którym nasze życie osobiste i zawodowe są ze sobą spójne i tworzą całość, co sprawia, że są zgodne z naszymi wartościami. WLB to równowaga, która pozwala nam na zachowanie dystansu, rozwijanie swoich pasji, prowadzenie życia towarzyskiego, a jednocześnie nie koliduje z osiąganiem celów zawodowych.
Należy jednak pamiętać, że koncepcja nie ma na celu równego podziału godzin między pracą a życiem prywatnym, np. pracuję od 8 do 16, i nie jest również zależna od wykonywanej pracy czy obejmowanego stanowiska. To od nas zależy, jak podejdziemy do tematu. To my, a nie pracodawca czy współpracownicy, decydujemy, co jest dobrym rozwiązaniem i daje nam poczucie satysfakcji.
Jakie korzyści daje work-life balance?
- Lepsze samopoczucie – zachowanie równowagi pomiędzy życiem prywatnym a pracą sprawia, że jesteśmy mniej zestresowani i w związku z tym zdrowsi, np. mamy więcej czasu na ćwiczenia, spacery czy wycieczki rowerowe. WLB sprawia również, że częściej bierzemy udział w spotkaniach towarzyskich. Idea sprawia też, że rzadziej dochodzi do wypalenia zawodowego;
- Większą produktywność – nie zawsze więcej przepracowanych godzin wiąże się z lepszymi wynikami pracy. Zrelaksowany i wypoczęty pracownik wykona więcej zleconych zadań w krótkim czasie przy zachowaniu motywacji i kreatywności;
- Satysfakcję – nie przenosząc obowiązków zawodowych do domu, czerpiemy większą satysfakcję z wykonywanej pracy.
- Poprawę wizerunku pracodawcy – pracodawcy, którzy zachęcają swoich pracowników do umiejętnego łączenia pracy z życiem prywatnym, są częściej polecani i w związku z tym łatwiej jest im zatrzymać wykwalifikowanych i oddanych pracowników;
- Ograniczenie rekrutacji – jeżeli pracownik lubi i ceni swoją pracę, nie myśli o zmianie;
- Możliwość rozwoju i realizację pasji – zachowanie koncepcji work-life balance sprawia, że pracownik ma czas na rozwijanie się w innych dziedzinach, co sprzyja zdobywaniu nowych umiejętności i poczuciu satysfakcji.
Work-life balance w praktyce
- Bądź offline – warto nauczyć się doceniać chwile wolne od pracy, odłożyć smartfona i odpocząć od social media. Są momenty, w których warto odciąć się od pracy, aby rzeczy naprawdę ważne nam nie umknęły;
- Znajdź swoją pasję – oddawanie się hobby to dobry sposób na chwilowe zapomnienie. Ćwicz, biegaj, wybierz się na wycieczkę rowerową lub pieszą, ułóż puzzle, słuchaj muzyki. Postaraj się znaleźć coś, co zajmie Twój umysł i pochłonie uwagę w stopniu podobnym co praca;
- Skup się i nie marnuj czasu – staraj się wykonywać swoje obowiązki rzetelnie i bez zbędnych przerywników. Jeśli masz do wykonania ważny projekt, przeglądanie Facebooka albo YouTube na pewno nie przyspieszy pracy, a jedynie rozproszy i rozciągnie w czasie wykonanie zadania. Dzięki poświęcaniu czasu w pracy na pracę, czas w domu stanie się momentem tylko dla Ciebie;
- Pamiętaj o życiu towarzyskim – poza spotkaniami w weekend warto czasem zaplanować jakieś na wybrany dzień tygodnia. Mając w planach rozrywkę, powierzone zadania wykonujemy z większym zaangażowaniem;
- Przynajmniej raz w roku wybierz się na urlop – wykorzystaj wakacje, naucz się odpoczywać. Podczas urlopu staraj się nie myśleć o pracy. Naładuj baterie i wróć do pracy ze „świeżym” umysłem i mnóstwem energii;
- Bądź asertywny/a – naucz się rozmawiać i wprost komunikować swoje potrzeby. Nie pozwól, aby ilość obowiązków Cię przytłoczyła. Pamiętaj również, że współpracownicy mogą Ci pomóc.
Zgodnie z ideą work-life balance pracodawcy również starają się zapewnić pracownikom możliwość oddzielenia pracy od życia prywatnego. Są zawody, w których możliwa jest praca zdalna w połączeniu z pracą w biurze, co pozwala na spędzenie więcej czasu z bliskimi. Niektórzy pracodawcy zapewniają elastyczne godziny pracy, przy czym ważne jest, aby pracownik w wybranych przez siebie godzinach mógł wykonać zlecone zadania. Wiele dużych firm organizuje imprezy integracyjne, na które pracownik może zabrać członków rodziny, co sprawia, że nie musimy wybierać pomiędzy imprezą a spotkaniem z rodziną. Coraz więcej firm promuje rozwój fizyczny poprzez częściowe finansowanie kart sportowych dla pracowników. Wielu pracodawców opłaca szkolenia i konferencje swoich pracowników, co wpływa na wyniki w pracy oraz lepsze samopoczucie pracownika.
Dla każdego pracodawcy dobre samopoczucie pracownika powinno mieć duże znaczenie. Zadowolenie wpływa na zaangażowanie w realizację zadań oraz na efektywność w pracy. Szczęśliwy pracownik lepiej współpracuje, ma więcej energii, a co za tym idzie, jest bardziej twórczy. Rzadziej popełnia błędy, szybciej się uczy i lepiej organizuje sobie pracę. Złe samopoczucie pracowników nie jest opłacalne dla biznesu, dlatego ważne jest, aby starać się stosować do idei work-life balance i żyć w zgodzie ze sobą, swoimi pracownikami czy współpracownikami.
Artykuł przygotowała: Sandra Tyl