Normy SNF w Holandii

Kategorie artykułu: News

 

Stichting Normering Floxwonen to fundacja non – profit, która powstała w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na normy i standardy związane z pracą tymczasową na terenie Holandii. W poniższym artykule przedstawimy zakres działania SNF, a także regulacje, którymi się kieruje.

Czym są normy SNF?

Stichting Normering Floxwonen to Stowarzyszenie Regulacji Zakwaterowania Pracowników Tymczasowych. Instytucja zajmuje się określaniem oraz weryfikowaniem zasad wynajmu lokacji przez agencje pracy w Holandii. Lokale spełniające wyznaczniki Stowarzyszenia otrzymują certyfikat jakości, natomiast agencje oferujące takie zakwaterowanie są wpisywane do specjalnego rejestru.

Warunki mieszkaniowe do otrzymania certyfikatu SNF

SNF podczas rozpatrywania wniosku o przyznanie certyfikatu weryfikuje następujące kwestie:

  • Prywatność i przestrzeń mieszkalna;
  • Bezpieczeństwo i higiena lokalu;
  • Wyposażenie;
  • Zaplecze sanitarne i ochrona przeciwpożarowa;
  • Warunki zatrudnienia;
  • Przepływ informacji.

Według danych ze strony SNF, instytucja w 2020 roku przeprowadziła 1455 kontroli jakości lokalów mieszkalnych.

Najważniejsze normy SNF

Wśród najważniejszych norm SNF znajdziemy:

  1. Obłożenie – czy powierzchnia mieszkania jest zgodna z dokumentacją
  2. Przestrzeń, światło dzienne i ogrzewanie – minimalna powierzchnia przypadająca na mieszkańca to 10m2, natomiast w przypadku domów i lokali mieszkalnych jest to 12m2. A dodatkowo:
    1. Wszystkie pomieszczenia muszą się znajdować pod jednym dachem
    2. Dla każdego mieszkańca powinno być zapewnione łóżko z materacem o powierzchni co najmniej 80*200 cm (w przypadku łóżka podwójnego 160*200 cm).
  3. Instalacja sanitarna – na każde 8 osób przypada, co najmniej 1 toaleta i 1 prysznic;
  4. Higiena – SNF weryfikuje, czy higiena w lokalu mieszkalnym nie zagraża zdrowiu publicznemu i indywidualnemu, a w szczególności:
    1. Sprawna instalacja mechaniczna lub wentylacja naturalna;
    2. Brak pleśni w pomieszczeniach (szczególnie w kuchni i łazience);
    3. Dostęp do urządzeń piorących;
    4. Możliwość suszenia prania.
  5. Obiekty – dostęp do:
    1. lodówki (min. 30l przestrzeni chłodzącej na osobę);
    2. płyty do gotowania (min. 4 „palniki”, przy więcej niż 8 osobach min. 1 „palnik na parę; przy więcej niż 30 osobach min. 16 „palników”);
    3. w przypadku studiów 2-osobowych min. 2 palniki oraz kuchenka mikrofalowa/piekarnik.
  6. Bezpieczeństwo:
    1. Brak widocznych przeciążeń energetycznych i poluźnionych kabli zasilających;
    2. Wyłącznik różnicoprądowy oraz bezpiecznik automatyczny/topikowy w szafce licznikowej
    3. 1 gniazdko zasilające na mieszkańca;
    4. Oświetlenie i zasilanie w pomieszczeniach o podwyższonej wilgotności są odpowiednio zabezpieczone i przeznaczone do tego typu warunków;
    5. Urządzenia elektryczne (np. pogrzewacz gazowy) są sprawdzane, co 2 lata;
    6. Nie występują czynniki mogące zagrażać mieszkańcom oraz innym osobom.
  7. Bezpieczeństwo przeciwpożarowe w lokalu
    1. Dostęp do środków gaśniczych (min. 6l/6 kg) zawierających instrukcję obsługi;
    2. Do 5 m od każdego urządzenia kuchennego znajduje się gaśnica (min. 2l/2kg);
    3. W każdym pomieszczeniu kuchennym znajduje się koc gaśniczy;
    4. Sprawne czujniki CO i czujniki dymu
    5. Corocznie kontrolowany system alarmu przeciwpożarowego (jeśli taki jest w budynku).
  8. Konserwacja i zarządzanie – uszkodzone elementy należy naprawiać lub wymieniać.
  9. Monitorowanie i zarządzanie – mieszkańcy mogą wezwać administratora w nagłych przypadkach niezależnie od dnia i pory.
  10. Dostęp do informacji – w centralnym miejscu powinny znajdować się: ważne numery telefonów, regulamin domu w języku mieszkańców, plan ewakuacji oraz procedura awaryjna, a także karta informacyjna w języku angielskim, niemieckim lub języku rezydenta zawierająca:
    1. Maksymalną liczbę mieszkańców;
    2. Kody QR z linkami do stron SNF
    3. Miejsce na naklejkę i treść od SNF

Rekomendacje SNF

Dodatkowo SNF zachęca agencje do wprowadzenia własnych regulacji związanych z innymi kwestiami mieszkaniowymi, ze szczególnym uwzględnieniem:

  • Używek;
  • Dbania o porządek w lokalu;
  • Wyposażenia kuchennego (związanego z piekarnikiem lub mikrofalówką);
  • Prawa do prywatności mieszkańców.

Naruszenie warunków mieszkaniowych

Jeśli któreś z wymogów SNF zostanie naruszone, wówczas mieszaniec może złożyć skargę do instytucji drogą mailową lub poprzez specjalny formularz dostępny na stronie internetowej dostępny w języku niderlandzkim . Warto jednak podkreślić, że są czynniki, na które organizacja nie będzie miała wpływu (np. uporczywy hałas, który należy zgłosić na policję).

Dane kontaktowe do SNF
Stichting Normering Flexwonen
Postbus 4076
5004 JB Tilburg
info@normeringflexwonen.nl

Artykuł przygotowała Magdalena Cerecka