Nowe Twarze, Nowe Wartości: Zrozumienie Pokoleń na Rynku Pracy
Współczesny rynek pracy jest budowany przez 4 zróżnicowane pokolenia, z których każde niesie za sobą unikalne wartości i nastawienie do pracy. W tym artykule przyjrzymy się charakterystyce każdej grupy wiekowej oraz dowiemy się, co motywuje je do podjęcia zatrudnienia. Zrozumienie tych różnic pomoże skutecznie dopasować oferty pracy i strategie rekrutacyjne, tworząc harmonijne zespoły i odnosząc sukces w środowisku zawodowym.
Pokolenia na rynku pracy
Aktualnie na rynku pracy znajdują się 4 pokolenia:
- Baby Boomers (pokolenie powojnenne) – są to osoby urodzone między 1946, a 1964 rokiem. Charakteryzuje ich posiadanie silnych zasad, lojalność oraz oddanie pracy zawodowej. Mają z reguły tradycyjne podejście do pracodawcy i miejsca zatrudnienia.
- Pokolenie X – to osoby urodzone w latach 1965 – 1980. To pokolenie ceni sobie niezależność oraz równowagę między życiem zawodowym, a pracą.
- Millenialsi (pokolenie Y) – to osoby urodzone w latach 1981 – 1996. Jest to grupa, która dortastała w okresie szybkiego rozwoju technologicznego (internet, usługi cyfrowe). Z zasady są kreatywni, nowocześni i zorientowani na równowagę między pracą, a życiem zawodowym.
- Pokolenie Z – urodzeni w latach 1997 – 2009. Jest to pokolenie dorastające w zaawansowanej erze internetu oraz mediów społecznościowych. Są nastawieni bardzo technologicznie i wielozadaniowo.
Najmłodszą grupą, która karierę zawodową ma dopiero przed sobą jest pokolenie Alpha, które urodziło się po 2010 roku.
Jak rekrutować konkretne pokolenie?
Każde z pokoleń charakteryzuje się innymi wartościami i nastawieniem do pracy. W związku z tym każde wymaga nieco innego podejścia rekrutera i pracodawcy, który chce pozyskać konkretny typ pracownika.
Poniżej przedstawiamy charakterystykę pokoleń oraz cechy stanowiska, które zachęcają konkretną grupę wiekową do podjęcia zatrudnienia.
Warto pamiętać, że powyższa charakterystyka jest uogólniona i mogą występować wyjątki w wartościach oraz podejściu do pracy uzależnione od dodatkowych czynników.
Dlaczego łączyć pokolenia?
Budowanie zespołów opartych na różnorodnych grupach wiekowych niesie za sobą wiele korzyści m.in.:
- Różnorodne perspektywy – lepsze zrozumienie klientów, bardziej złożone doświadczenia;
- Łącznie nowoczesnych trendów z doświadczenie i sprawdzonymi rozwiązaniami;
- Różny poziom uczenia się;
- Wzrost retencji pracowników;
- Pozytywny wizerunek firmy.
Warto jednak pamiętać, że takie zespoły to również ryzyko konfliktów związanych z różnym sposobem komunikowania się, wyznawanymi wartościami i nastawieniem do pracy. Tym samym rolą pracodawcy jest przygotowanie stanowisk uwzględniających potrzeby przedstawicieli różnych pokoleń.
Artykuł przygotowała Magdalena Cerecka