Utrata dowodu osobistego za granicą

Kategorie artykułu: News

 

Do większości krajów europejskich możemy wybrać się posiadając jedynie dowód osobisty. To ułatwienie powoduje, że coraz częściej jest to jedyny dokument, który ze sobą zabieramy również w przypadku emigracji zarobkowej. Jednak co zrobić, gdy utracimy nasz dowód osobisty będąc za granicą?

Zastrzeżenie dowodu osobistego

W przypadku zgubienia lub kradzieży dokumentu należy przede wszystkim zastrzec go, by nikt inny nie mógł z niego skorzystać. Czynność tę możemy zrealizować na kilka sposobów:

  • W konsulacie danego kraju (osobiście, listownie, przez faks lub stronę internetową: https://www.gov.pl/web/gov/zglos-utrate-lub-uszkodzenie-swojego-dowodu-osobistego-uniewaznij-dowod#scenariusz-za-granica.) Zgłaszając utratę dowodu wnioskujecie jednocześnie o wyrobienie tymczasowego dokumentu, który umożliwi powrót do kraju (stały dowód można wyrobić w urzędzie gminy na terenie Polski). Konsul przekazuje równocześnie informacje do odpowiedniego urzędu gminy, który wydało dokument, by go zastrzec. Listę konsulatów znajdziecie na stronie: https://www.gov.pl/web/dyplomacja/polskie-przedstawicielstwa-na-swiecie.
  • Przez stronę https://dokumentyzastrzezone.pl/ – która zastrzeże dokument przede wszystkim od strony wykorzystania dowodu w kwestiach bankowych (nie zwalania to z konieczności wizyty w konsulacie celem wyrobienia dokumentu).

Uwaga! W przypadku kradzieży dowodu osobistego sprawę należy zgłosić również na policję. Zaświadczenie o kradzieży, które uzyskasz na komisariacie nie uprawnia do przekraczania granic.

Zaświadczenie o utracie dowodu osobistego

Podczas osobistego zgłoszenia utraty dowodu osobistego w konsulacie, otrzymamy również zaświadczenie o utracie dowodu. W przypadku powiadomienia mailowego, pocztowego lub faksem należy zaznaczyć, że oczekujemy takiego potwierdzenia (wraz z informacją, w jaki sposób powinno być dostarczone). Zaświadczenie jest ważne do momentu otrzymania nowego dokumentu, jednak warto pamiętać, że nie stanowi dokumentu tożsamości.

Wyrobienie paszportu tymczasowego

W przypadku utraty dokumentu uprawniającego do przekraczania granic (dowodu osobistego lub paszportu) w placówce konsularnej wyrabiany jest paszport tymczasowy. Koszt takiego dokumentu to zazwyczaj 30-40 euro i uzależniony jest od przepisów w konkretnym kraju. W wyjątkowych sytuacjach konsul może wydać dokument bez uprzedniego uiszczenia opłaty (płatności należy dokonać po powrocie do kraju).
Poza wnioskiem o wyrobienie paszportu tymczasowego będą nam niezbędne dodatkowe elementy:

  • Fotografia 35×45 mm;
  • Dokument potwierdzający utratę paszportu/dowodu;
  • Dowód uiszczenia opłaty.

Jeśli nie posiadasz żadnego dokumentu, który mógłby potwierdzić Twoją tożsamość, wówczas konsul przeprowadzi procedurę weryfikującą. Paszport wydawany jest najszybciej, jak to możliwe. Dokument ma termin ważności uzależniony od indywidualnej sytuacji. Odbiór paszportu jest w tym samym miejscu, w którym składaliśmy o niego wniosek.
Uwaga! W przypadku dokumentu dla dziecka, wniosek musi zostać złożony przez oboje rodziców lub prawnych opiekunów. Dopuszczalne jest również złożenie dyspozycji przez jedną z powyższy osób, wraz z pisemną zgodą drugiej.
Sprawdź również, w czym pomoże Ci ambasador, a w czym konsul: https://artykuly.poloniusz.pl/w-czym-moze-pomoc-ambasador-a-w-czym-konsul/

Artykuł przygotowała Magdalena Cerecka