Niemcy – czy pracodawca może obniżyć temperaturę w miejscu pracy?

Kategorie artykułu: News

 

Stale rosnące ceny ogrzewania i energii sprawiają, że zbliżająca się zima będzie inna od pozostałych. Warto przyjrzeć się temu, jakie warunki mają obowiązywać w miejscu pracy. Zakres minimalnych temperatur może różnić się w zależności od tego, gdzie wykonujesz swoje obowiązki.

Od 1 września 2022 roku, na terenie Niemiec należy stosować się do Rozporządzenia w sprawie zabezpieczenia dostaw energii poprzez działania skuteczne w krótkim czasie. Zgodnie z jego treścią, w budynkach publicznych oraz urzędach temperatura nie powinna przekroczyć 19 stopni. Sprawdzamy, jak bardzo pracodawcy mogą obniżyć temperaturę w miejscu pracy.

Darmowe zdjęcia Inteligentny dom

Trzy poziomy wysiłku

Zgodnie z rozporządzeniem o higienie i bezpieczeństwie w miejscu pracy, pracodawca powinien zapewnić pracownikom temperaturę, która sprzyja zdrowiu, a jej wysokość zależna jest od natężenia wysiłku fizycznego.

  • 19 stopni dla lekkiego obciążenia fizycznego.

W pomieszczeniach biurowych oraz takich, gdzie pracownicy większość czasu spędzają w pozycji siedzącej, temperatura nie może być niższa, niż 19 stopni. Rozporządzenie dla budynków publicznych i urzędów jest zatem ustalone na najniższym możliwym poziomie, zgodnym z prawem.

  • 17 stopni dla średniego obciążenia fizycznego.

Jest to najniższa możliwa temperatura dla osób, które pracują w pozycji stojącej lub chodząc. Dotyczy to głównie pracowników produkcji, magazynów, pakowaczy itp.

  • 12 stopni przy dużym obciążeniu fizycznym.

W przypadku osób, które pracują w ciągłym ruchu, z dużym obciążeniem stwierdzono, że temperatura 12 stopni będzie wystarczająca.

W toaletach, pomieszczeniach sanitarnych i miejscach przerw, minimalna temperatura musi wynosić 21 stopni. W łazienkach, gdzie można wziąć prysznic, 24 stopnie.

Jeżeli pracujesz w chłodni lub na dworze, obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie Ci środków ochrony zdrowia. W tym przypadku niezbędne jest odpowiednie ubranie oraz specjalne pomieszczenia, w których pracownik może się przebrać i ogrzać. W sytuacji, gdy temperatura w miejscu pracy wynosi -5 stopni i mniej, firma musi zapewnić urządzenia umożliwiające ogrzanie i osuszenie ubioru chroniącego przed zimnem.

Osobie zatrudnionej w warunkach, gdzie temperatura wynosi -5 stopni, przerwa należy się po 2,5 godzinach pracy. Jeżeli zakres temperatur waha się w przedziale -5 do -30 stopni, przerwa musi odbywać się po przepracowaniu 1,5 godziny.

Czy z powodu zimna przysługuje wolne?

Jeżeli w Twoim miejscu pracy temperatura jest niższa, niż ustalona w rozporządzeniu pracodawca zobowiązany jest do rozwiązania problemu. Może to być wyposażenie pomieszczenia w dodatkowe grzejniki, pozwolenie pracownikom przebywania dłużej w cieplejszych miejscach czy zapewnienie cieplejszej odzieży, która odpowiednio zabezpieczy pracownika przed zimnem.

Jeżeli firma nie zapewni odpowiednich warunków, w pierwszej kolejności należy zwrócić się do rady zakładowej, która postara się wyegzekwować zmianę od pracodawcy. Jeżeli sytuacja nie ulegnie poprawie, w wyjątkowych przypadkach można odmówić świadczenia pracy. Dotyczy to głównie kobiet w ciąży czy osób z udokumentowanymi chorobami, na które niska temperatura może mieć wpływ. Kluczowe w tej sytuacji jest to, że pracownik musi udowodnić szkodliwy wpływ temperatury na swoje zdrowie.

W zależności od branży i rodzaju wykonywanej pracy pracownik może starać się o możliwość wykonywania swoich obowiązków z domu. Odbywa się to tylko i wyłącznie za zgodą obydwu stron. Jeżeli pracodawca nie wyrazi zgody na takie rozwiązanie, pracownik ma prawo do skonsultowania się ze związkami zawodowymi lub radą zakładową.

 

Artykuł przygotowała: Sandra Tyl